Venter høyt salg i "vente-år"
2017 blir et vente-år på elbilsiden. I 2018 kommer både Jaguar og Audi med modeller som kan konkurrere med Tesla. Totalt ventes 2017 å bli like bra som 2016.
Med lav rente og forholdsvis lav arbeidsledighet, forventer vi høyt bilsalg også i 2017. Når det gjelder elbil, ligger det an til et vente-år. Selv om Opel Ampera-e med rekkevidde til å være nummer-én bil kommer til sommeren, er det først mot slutten av året og i 2018 at det kommer elbiler som har både rekkevidde og plass som kan konkurrere med Tesla.
Det er stor spenning til elbilene fra både Jaguar og Audi. Dessuten er Tesla Model 3 på veien i 2017/18, som drøyt 400 000 personer har forhåndsreservert globalt. Hvor mange det er i Norge er ikke kjent, men tallet er trolig høyt. Elbilene BMW i3 og e-Golf er allerede svært populære. BMW i3 har fått oppgradert batteri, e-Golf får det om kort tid.
Fossil spenning
Elbil er i kraftig utvikling og vi venter at det tar skikkelig av i 2018. Likevel, det er lenge til fossile drivlinjene er historie og i mellomtiden kan bilkjøpere glede seg til mange spennende nykommere, både fossile og ladbare hybrider. Det kommer flere interessante modeller, Skoda Kodiaq som burde treffe SUV-landet Norge perfekt. Også nye Volvo V90 Cross Country er det mange som venter på, erstatteren til populære XC70. Det samme gjelder BMW 5-serie, som kommer med ny modell i år.
Avgifter styrer
Det norske bilmarkedet er veldig drevet av avgiftene. Fremdeles kommer ladbare hybridbiler gunstig ut. Det er mange flere som sitter bak rattet i en luksuriøs og sikker bil nå enn før. Men 2017 blir kanskje det siste året som premierer de største ladbare hybridene.
Plug-in-avgiftene er basert på kunstig lave utslipp, og det kommer en ny testsyklus som antageligvis vil være mer realistisk – trolig med en stor økning i forhold til dagens nivå. Da vil, med dagens system, avgiftene også gå opp på ladbare hybrider. Regjeringen har varslet en vurdering av avgiftene for disse bilene, vi tror likevel at disse bilene fremdeles vil være gunstige å kjøpe.
Ettersom avgiftene nesten ikke kan bli lavere, fremstår de som gunstige kjøp. Med økte avgifter på diesel og bensin er de ladbare dessuten rimelige å bruke - om de brukes riktig.
Modeller med kun én drivlinje vil lett oppfattes som umoderne. Vi må være rådgivere for kundene, for kjøremønsteret er avgjørende for hva man skal velge. Forbrukerne er i villrede, og lurer på om de kan ha kjøpt feil type bil. Derfor ser vi vekst i privatleasing. Folk kjøper seg sikkerhet.