Nå er det på tide å skifte til sommerhjul

Publisert: 9. april 2019

Det går mot varmere tider, og våren er i full anmarsj. Med sommeren i sikte, er det snart på tide å skifte til sommerdekk. Autolease, og vår samarbeidspartner Dekkmann, gir deg dekktipsene du trenger å vite.



Når må hjulene byttes?

Fristen for å ta av piggdekk er fra første mandag etter 2. påskedag, med unntak av Nordland, Troms og Finnmark hvor fristen er 1. mai.
Det er ingen frister knyttet til bruken av piggfrie vinterdekk.
Av sikkerhetsmessige årsaker er vår anbefaling å bruke vinterdekk kun i vinterhalvåret!

 

Hva er kravet til mønsterdybde?

Mønsterdybden på nye sommerdekk er ca 8 mm. Minimumskravet til mønsterdybden på sommerdekk er 1,6 mm. Dekkmann anbefaler å bytte sommerdekkene ved ca 3 mm mønsterdybde.
Nye vinterdekk har ca 8-10 mm mønsterdybde. For vinterdekk er minimumskravet på dekkene, både pigg og piggfrie, 3 mm. Dekkmann anbefaler å bytte vinterdekkene ved ca 4 mm mønsterdybde.

 

Hvordan sjekke mønsterdybden

Bruk en dybdemåler og mål der det er mest slitasje i slitebanen. Slitebanen er den midterste delen av dekket. Ta gjerne kontakt med nærmeste Dekkmann som kan sjekke dekkenes tilstand for deg.

 

Hvorfor bør dekkene ligge på et dekkhotell?

Autolease tilbyr dekkhotell hos Dekkmann, hvilke fordeler gir egentlig dette?

  • Dekkene blir trygt lagret på et av Dekkmann sine dekkhotell
  • Lufttrykket blir sjekket
  • Sjekk av funksjon og batterikapasitet på TPMS-sensor (som måler lufttrykket)
  • Mønsterdybden sjekkes
  • Du får beskjed i god tid før hjulskift om dekkene er skadet eller slitt
  • Rengjorte dekk og felger før hver sesongskift
  • Hjulene skiftet av Dekkmann

Link til å finne nærmeste Dekkmann.


Dekktips fra Dekkmann (kilde: https://www.dekkmann.no/dekk/dekkskift.html):

 

  1. Sjekk mønsterdybden i dekkene dine jevnlig. Slitte og glatte dekk gjør at du lett kan skli ut av veien, eller ikke klare å stoppe i tide dersom noe skulle skje. For å unngå overraskelser bør du sjekke mønsterdybden på dekkene dine jevnlig. Dette gjøres ved å måle dybden mellom mønsteret i dekkets slitebane som er midt på dekket. Mål alltid der det er mest nedslitt.

  2. Lagre dekkene riktig for å bevare dekkets egenskaper og levetid. Dekk skal helst stå mørkt, svalt og tørt. Dersom man ikke har tilpassede reoler anbefales det at komplette hjul lagres liggende, -stablet oppå hverandre. Eventuelt kan de henges opp, men pass da på at felgen ikke skades. Dekkhotell hos Dekkmann er en god måte å sikre optimal oppbevaring på.

  3. Husk ettertrekking. Ikke mist hjulene i fart. Ettertrekk mutterne/boltene på hjulene etter ca. 50 km kjøring. Du kan gjøre dette hjemme med riktig moment, som du finner informasjon om i instruksjonsboken, eller du kan kontakte nærmeste Dekkmann.

  4. Rengjøring av dekk og felger. Rengjør både dekk og felger før de legges bort for sesongen. Dekk bør ikke vaskes med petroleumsbaserte produkter, men med vanlig bilshampoo. Belegg av fastbrent bremsestøv bør fjernes med spesialprodukter for dette. Skyll godt av felg og dekk etter vask for å fjerne alle rester av såpe og eventuelle kjemikalier.

  5. Bytte av dekk på firhjulsdrevne biler. Ved bytte av dekk på firehjulsdrevne biler bør man være oppmerksom på at visse typer firehjulstrekk er svært ømfintlig for ulikheter i rullediameteren. Bytter man kun to dekk kan dette skade drivverket på bilen, med svært store kostnader som resultat. Er du usikker på hvilken type firehjulstrekk du har anbefales det å skifte alle fire dekk samtidig.

  6. Beste dekk bak! Å plassere de beste dekkene bakerst gjelder både på bakgrunn av mønsterdybden og antatt kvalitet. Har man ulike hastighetsmerkinger på dekkene (anbefales ikke) skal de med høyest hastighetsmerking stå bak. Dette gjelder både for for- og bakhjulsdrevne biler!

  7. Viktig med riktig lufttrykk. Riktig lufttrykk er avgjørende for dekkenes levetid og bilens kjøreegenskaper. I tillegg har det stor betydning for bilens drivstofforbruk, noe som igjen påvirker det totale CO2 utslippet. Bruk gjerne bilens oppgitte makstrykk, legg til 10% for vinterdekk.

  8. Bevar piggene til piggdekkene dine lengst mulig. Ikke kryssbytt piggdekk. Fest gjerne en lapp på dekkene som sier hvilken side hvert enkelt dekk har vært festet på når du skal legge de bort. Eks. «Høyre, fremre hjul» Setter du på piggdekkene annerledes siden sist sesong blir piggene tvunget til å jobbe motsatt vei og piggene kan løsne raskere.

  9. Innkjøring av dekk er viktig uansett type. Uansett type dekk, pigg, piggfritt, nytt eller gammelt, er det viktig for et optimalt veigrep å kjøre inn dekkene for hver gang de settes på bilen. Dekkets gummistruktur må mykes opp da det er stivt etter å ikke ha vært i bruk. Nye dekk kan ha et belegg av silikon etter produksjonen. Dette er viktig å få slitt vekk. Kjører man MC er det helt vitalt at man er forsiktig de første milene!