Hvilke spennende nyheter ble presentert på bilmessen i Frankfurt?

Publisert: tirsdag 24. september 2019

Autolease, Risk & Remarketing har vært i Frankfurt på bilmesse for å ta et dypdykk ned i hva vi kan forvente oss av spennende nye bilmodeller de nærmeste årene.



Trenden er helt klar nå også ute i resten av Europa. Nå kommer strømmen. Det blir ledning og batterier på det meste.

 

Autolease presenterer her noen smakebiter som vi mener er interessante for det norske markedet.

Først og fremst de nye elbilene.

Det vi ser nå er at flere fabrikker kommer med nye biler som er konstruert fra bunnen av, med tanke på kun være elbiler.

 

La oss presentere noen eksempler:

VW ID.3. Kanskje den nyheten på messen som fikk mest oppmerksomhet. Hvorfor navnet ID.3? 3-tallet skal illustrere Volkswagens tredje største lansering gjennom tidene, etter Bobla og Golfen. En ny æra begynner nå!

ID.3 har supermoderne design, kompakte ytre mål, meget god innvendig plass, 420 km rekkevidde WLTP og gjennomført nytenkende teknologi hele veien. Dette er ganske «hel ved» priset omtrent som Tesla Model 3. Det vil være mulig å bestille ID.3 med hengerfeste, men dette kan kun brukes til å henge sykkelstativ på.

Honda e. En av de bilene med mest innovativt design. Bedre kvalitetsfølelse enn de fleste, mye hightech utstyr som fullbreddeskjerm i dashbord og kameraspeil, men bilen kan nok bli litt liten for mange, samt noe kort rekkevidde på rundt 250 km WLTP.

Porsche Taycan. Denne har mange ventet på. 4-dørs, 4-seter elsportsbil! Hvis noen skulle få det til så var det vel Porsche. Autolease venter spent på hvordan entusiastene vil ta imot denne. Hvor mange nye kunder vil Porsche få med denne elbilen? Taycan har en rekkevidde på ca. 450 km rekkevidde WLTP, og representerer mer enn nok krefter.

Polestar 2. Volvo sin kinesiske elektriske søster. Familielikheten er opplagt. Går rett i strupen på Tesla 3 med 400 hk, 4-hjulstrekk, nærmere 500 km rekkevidde WLTP og plass til hele familien til den nette pris av 58.000 euro, inkl. 19 % tysk moms.

Byton M-Byte. Nok en kinesisk elbil. Den skal produseres i Kina, men all utvikling innen design og teknologi foregår i California og München. Skjermstørrelse, batterier og rekkevidde godt innenfor markedskravene. Priser fra ca. 55.000 euro inkl. 19 % tysk moms, med minste batteripakke på 72kW. Finnes også med 95 KW.

Mercedes EQV. Elektrisk V-klasse familielaster. 100 KW. batteripakke og over 400 km rekkevidde. Kanskje vil dette være noe for taxinæringen. Her finnes det per dags dato ingen konkurrenter.

Corsa e. Ny Opel Corsa levers både som fossilbil og elbil. El- versjonen har 330 km rekkevidde WLTP med en prislapp på under 30.000 euro inkl. 19 % tysk mva. Oppleves som trangere i baksete enn VW ID.3.

 

Så over til noen hybridvarianter.

 

Først Mercedes som nå representerer ett av markedets bredeste modellprogrammet med ladehybrider.

Mercedes GLE 350 de er helt ny på markedet. Diesel Plug-In hybrid med 99 km WLTP rekkevidde på strøm og hurtiglading.

Mercedes A og B 250e. Begge disse kommer med bensinmotor og en elektrisk motor som drar ut 70 km rekkevidde etter WLTP. Dette tror vi blir sporty og konkurransedyktige modeller.

Nye Ford Kuga kommer nå som Plug-In hybrid. Etterlengtet hos Ford. Firehjulsdrevet SUV som blir en direkte konkurrent til Mitsubishi Outlander PHEV. Kuga får ca. 50 km ren elektrisk rekkevidde

Ford Transit PHEV. Ford prøver noe annerledes som andre har prøvd på tidligere uten hell. En Plug-In hybrid som kun går elektrisk, hele tiden. Det vil si at bilen alltid drives med strøm. Enten gjennom strømmen som er ladet opp på batteriet, eller når batteriet er tomt, strøm som produseres av en fossilmotor som jobber som et aggregat. Vi venter spent på å teste ut dette i praksis.

BMW X3 30e. Denne bilen har samme batteri og motorpakke som 330e, og har ordentlig 4-hjulstrekk. Dette blir en spennende Norgesmodell.

Til slutt et par nyheter uten strøm.

Mercedes GLB. Lander mitt mellom GLA og GLC. (Det sier seg kanskje selv). Men kommer som 7 seter!

Litt «Boxy» kult design, som først kun kommer i bensin og dieselvarianter, men etter hvert også med batteri.

Slik vi har forstått det blir dette den nye Mercedes EQB. (Elbil)

 

Og sist men ikke minst.

Etter nesten 70 år med samme design.

Fra 1948 til 2016 ble forrige generasjon Land Rover Defender produsert i ulike varianter, men med samme designspråk. Da var det noen konservative engelskmenn som tenkte at det kanskje var på tide med litt endring. Eller kanskje de ble tvunget til det?

De har brukt noen år nå på å utvikle ny Defender og resultatet er rett og slett tøffere enn tøft.

Og tilnærmet helt fritt for batterier, men allikevel moderne.