Elektrifiseringen fortsetter

Publisert: 12. oktober 2016

Bilutstillingen i Paris viser at elektrifiseringen fortsetter. Andelen dieselbiler var ikke fremtredende og hydrogen var det nødvendig å lete med lupe etter.

Både Mercedes og Volkswagen hadde satset tungt på å vise hvilken retning de mener bilindustrien er på vei mot. Mercedes lanserte en ny linje under navnet EQ, og den nye linjen elektriske biler var representert ved en SUV med rekkevidde på 500 km. I følge produsentenes representant på messen var det ikke utstilt en konseptbil, men en modell som skal være klar for markedet om et par år.

Også Volskwagen viste frem en ny elektrisk modell i Golf-klassen. Og som det ble sagt før dørene åpnet i Paris, skal den være på veien "før 2020" og ha en rekkevidde på 600 km. Allerede i mars 2017 kommer en e-Golf slik vi kjenner den i dag på veien med 300 km rekkevidde.

Opel er imidlertid nærmest butikkene med Ampera-e som er basert på Chevrolet Bolt og med en rekkevidde på over 500 km. Opels helelektriske bil fremstår i en tradisjonell form, og mangler derfor linjene som Mercedes og Volkswagen har gitt sine nye modeller.

De tre produsentene hadde brukt betydelige krefter for å fremheve sin elektriske satsing på messen.

Øvrige modeller som fortjener oppmerksomhet er SUV-en Kodiaq fra Skoda, riktignok med fossile drivlinjer. Den har imidlertid mye plass, samt at den er utrustet og skrudd sammen i god Skoda-ånd. Prisene er ikke klare før senere i år.

Andre nye modeller som tiltrakk seg oppmerksomhet var Audi Q2, Audi Q5, BMW X2, Mercedes E All-Terrain, Peugeot 3008/5008 og Kia Optima Plug In Hybrid.

Diesel er fortsatt en del av tilbudet fra de store produsentene, og fortsatt det rimeligste alternativet for de som kjører langt og mye. Men andelen var betydelig mindre enn ved tidligere år. Naturlig nok. Derimot var hydrogen bortimot fraværende. Hyundai og Toyota hadde én bil hver.